Aktuality

Přidejte se k nám!

Dopravní kalendář na rok 2025
I na rok 2025 si můžete objednat náš Dopravní kalendář plný úchvatných fotografií z celého světa. Více informací naleznete zde.
Kalendář na rok 2026 již připravujeme.
Videa na Metrobusu
- METROBUS EXPRES #13:on 26.06.2025
- Škoda 52T vyjela do provozu s cestujícími | Reportážon 22.06.2025
- Ultralevná jízdenka na celé Německo, co přinesla?! | TÉMAon 18.06.2025
- METROBUS EXPRES #12: Nástup všemi dveřmi v PIDu, jízdní řád 2026 a tramvajová trať Počernickáon 12.06.2025
- Odklon dálkových vlaků z Hlaváku? Praha to může změniton 10.06.2025
Aktuální články na webu
- Alžírsko – za desítky novými tramvajovými a železničními provozy a starými evropskými autobusyon 14.04.2025
- Blíží se konec trolejbusů Škoda 15Tr v ČR, přežily i své nástupceon 03.04.2025
- V Turecku byla otevřena nová tramvajová trať, jezdí na ní 6 párů spojů denně!on 18.03.2025
- Další trolejbusový provoz v Kyrgyzstánu je ukončen. Jak to dopadne s tím posledním?on 04.03.2025
- Srbsko (Bělehrad): MHD zdarma a stovky nových tramvají a autobusů do roku 2027on 29.01.2025
Novi Sad je jediným městem na světě, kde stále potkáme autobusy značky Neobus, které se vyráběly na podvozcích Volvo. Konkrétně na fotografiích vidíme autobusy Neobus 405G (standardní) a Neobus 405GZ (kloubový), které se vyráběly v letech 1997 – 1998 a 2002. Nejnovější kloubová vozidla z roku 2002 pak mají již klasické dveře, zatímco standardní Neobusy z roku 2002 mají nadále sklápěcí dveře.![]()
Během ranní špičky bylo v provozu přes 40 těchto vozidel, tedy stále tvoří cca 1/5 vypravení všech vozidel. Jejich počet ale bude postupně klesat, neboť po dodávce 200 nových autobusů do Bělehradu v loňském roce, dochází k postupnému předávání vozidel 10 – 15 let starých z Bělehradu do Nového Sadu – celkem bylo takto darováno 20 kloubových Solarisů Urbino 18 III z roku 2013 a 5 Ikarbusů IK-112LE z roku 2015 (v provozu jsou zatím jen 2 Solarisy). Zde jsou přelakovány z červené na zdejší modrou barvu. Kromě toho bylo dovezeno zatím 13 z 15 ojetých Hess CO-BOLT 3 ze Švýcarska z roku 2007, které postupně zasahují do provozu – v provozu jsou zatím 4. Zdá se tak, že Neobusy z 90. let budou nadále součástí zdejší flotily a brzy oslaví 30 let provozu.![]()
Ikarbusy IK-201, IK-218N a Neobusy 503G Citta LF již byly z provozu staženy a ani v garážích se již nenacházejí z let 2005 – 2007.![]()
#neobus405g #neobus #neobus405gz #novisad #javnogradsko #serbia #oldbus
Ačkoliv je městská doprava v Abidjanu zajišťována moderními kapacitními autobusy, které jsou i očíslovány, neinformovaný člověk by mohl říct, že doprava je zde na skvělé úrovni.![]()
Bohužel ne – počet autobusů je nedostačující, neboť autobusy jsou narvané (zejména ve špičce, tj. 7 – 9 h a 17 – 19 h) k prasknutí a lidé se do autobusů nevejdou.![]()
Autobusy jezdí často v dlouhých intervalech na velkém počtu linek (přes 130 linek), což má za následek čekání i 2 h na konkrétní linku. Často jsou tyto spoje zdvojené a jedou 2 autobusy za sebou.![]()
Dalším problémem jsou kolony téměř všude kromě centrálního úseku, kde se nachází buspruhy (cca 2 km), je nikdy jinde nenaleznete. A kde už v centru jsou, tak vlivem bezohledných chodců a pomalého odbavování kvůli narvaným autobusům, jsou i zde autobusy pomalé. Např. cesta z letiště do centra by při preferenci trvala 30 min – nyní trvá ve špičce přes 2 hod.![]()
Když už jsme u letiště, v provozu je pouze l. 6, která jezdí cca po 2 h. Lidé tak musí dojít +- 2 km na hlavní silnici, odkud jedou do centra l. 29, 53, 67, 716, 717, 730 a 731.![]()
Autobusy jsou v provozu cca od 5.30 do 20.30 – poté již nic nejede v tomto 6 mil. městě.![]()
Ačkoliv linky jsou narvané, Sotra nadále zavádí nové linky do nových oblastí, čímž se situace nelepší, např. nedávno do Songonu nebo Grand-Bassam.![]()
Přestože vznikly 2 mosty pro rychlejší přesuny, autobusy po nich nejezdí.![]()
Aplikace pro vyhledávání linek a jízdních řádů nelze stáhnout z ČR (nutná VPN).![]()
Autobusy Sotry jsou rozdělené dle barev:
1) zelené (monbus, 92 % linek) – standardní linky (200 – 500 CFA, č. 0xx, 6xx, 7xx, 5xx lodě, 9xx servisní, 3xx jiná města)
2) fialové (express) – dražší, na komerční riziko (500 CFA, č 2xx)
3) oranžové (marche bus) – krátké standardní linky z centra (200 CFA, č. 4xx)
4) modré – svozy, školy (občas značené jako č. 8xx)![]()
Klasické zelené linky 0xx a 6xx stojí 200 CFA (l. 610 stojí 250 CFA), zatímco linky 7xx stojí 500 CFA (vyjma ex. linek Wibus 701 – 710, ty 300 CFA) a často se vyhýbají centru, což má výhodu, že se do těchto linek spíše vejdete. Každopádně ve špičce jsou i tyto linky narvané často tak, že se nevejdete.![]()
#trambusvpobrezislonoviny #sotra #Abidjan #ivecocrosswayle
Pojďme se podívat do Pobřeží Slonoviny! ![]()
Největším městem je Abidjan s 6 mil. obyvateli (ale ne hlavním!), kde provozuje městskou dopravu, stejně jako v jiných městech, městký podnik Sotra. Po ustálení politické situace v zemi dochází od roku 2016 k dodávce pouze nových vozidel.![]()
Roku 2016 bylo dodáno 50 ks Iveco Crossway (se starým čelem), 71 Hyundai Country a 6 dálkových Hyundai (ev.č. 2872 – 2999), roku 2017 pak 500 ks standardních indických Tata Marcopolo LPO 1924 RESLF a část mikrobusů Tata (ev.č. 3001 – 3500), v letech 2018 – 2019 celkem 400 Iveco Crossway LE, 50 kloubových Iveco Crealis, cca 40 mikrobusů Iveco Daily a cca 10 Iveco Evadys (ev.č. 3501 – 3990, 8601 – 8610), v letech 2020 – 2021 celkem 400 Iveco Crossway LE a 50 kloubových Iveco Crealis (ev.č. 10001 – 10450) a naposled roku 2022 celkem 406 krátkých a 50 kloubových Scanii Marcopolo Viale BRT a 20 mikrobusů Wolkswagen Marcopolo Volare Fly 10 Urbano (ev.č. 10451 – 10926). Aktuálně do Abidjanu míří dalších 410 autobusů Iveco (300 Crosswayů, 60 Evadysů a 50 Daily), které ale ještě nejezdí (ke květnu 2025). Část z nich bude mít už i zadní část dle EURO 6.![]()
Do konce roku 2025 by tak mělo jezdit v Pobřeží Slonoviny celkem 1150 Crosswayů, resp. 1510 autobusů Iveco. Celkem by tak měl vozový park činit 2463 autobusů, bohužel ale cca 1/3 vozidel nejezdí – dokonce v provozu již nejsou na linkách žádné "staré" Crosswaye z roku 2016. Potkány byly za 4 dny pouze 2 na servisních jízdách. Stejně tak nejsou na linkách v provozu ani mikrobusy Hyundai – mikrobusy Tata a Wolkswagen nebyly již od začátku určeny pro provoz na MHD, ale pro soukromé přepravy.![]()
Všechny kloubové autobusy jsou na CNG, standardní ne. Všechny mikrobusy mají klimatizaci, ale standardní ani kloubové jí nedisponují. Kvůli celoročním teplotám kolem 20 – 35 °C nemají autobusy topení.![]()
Do kloubových autobusů se nastupuje zadem a platí se u u průvodčího, do standardních předem a platí se u řidiče. Jízdné se liší dle linky a stojí 200 – 500 CFA, tedy cca 8 – 19 Kč.![]()
#sotra #abidjan #ivorycoast #ivecocrosswayleline12m #ivecocrosswayle #tatamarcopolo #marcopolovialebrt #ivecocrealis #africabus #wolkswagenbus #sociétédestransportsabidjanais