Tunis: otevřena nová železniční linka, desítky tramvají a stovky nových autobusů do roku 2026

V sobotu 25. ledna 2025 vyjela v hlavním městě Tuniska – Tunisu – další městská železniční linka v rámci sítě RFR (= rychlá železniční síť) – linka D, která propojuje centrum Tunisu se severozápadními předměstími Manoubou a Gobaa. Aktuálně probíhají studie na prodloužení této linky z Gobaa na předměstí Mnihla.

 

MĚSTSKÁ A PŘÍMĚSTSKÁ ŽELEZNICE

Nová linka D vznikla díky rekonstrukci a zkapacitnění železniční tratě mezi centrem Tunisu, Manoubou a Gobaa, která dále vede do Bizourty, Béji, Jendouby a dále do Alžírska, kde dosud jezdilo pouze 4-5 vlaků denně. Linka D bude denně v provozu od 4.30 do 21h v intervalu 40 minut s tím, že první vlak z centra vyráží ve 4.25 a poslední vlak do centra ve 21.10. Na trase o délce 13 km se nachází 9 stanic a nasazovány jsou zde elektrické jednotky Hyundai Rotem EMU. Celou trasu zvládnou vlaky za 31-34 minut s tím, že v plánu je do jednoho roku zkrátit jízdní dobu na 25 minut s možností zkrátit jízdní dobu na 17 minut. Nová linka tak umožňuje zlepšit dopravní situaci ve městě, neboť současné autobusy a tramvaje jsou kapacitně nedostačující a pomalé.

Aktuálně se připravuje spuštění prací na nové železniční lince S (dříve C), která propojí centrum Tunisu s jižními předměstími El Mourouj, Fouchanou a Mohamediou a částečně využije současnou trať z Tunisu do El Kefu a obslouží nejen výše zmíněná předměstí, ale také předměstí Ben Arous a Nouvelle Medina, ležící na této trati. V současnosti zde jezdí 3 vlaky denně. Se zkapacitněním a výstavbou nové trati se počítá také s prodloužením tramvajové linky č. 6 ke stanici městské železnice na jihu El Morouj (aktuálně tramvaj končí na severní části tohoto předměstí).

Síť Tunis RFR (=rychlá železniční síť) by měla nakonec zahrnovat 5 linek o celkové délce 85 km. Tratě D, E a F jsou budovány jako nové trasy se standardním rozchodem (u linky D jde o rekonstrukci současné tratě, která již standardní rozchod měla), zatímco linky A a S (dříve C) si zachovají metrový rozchod používaný pro velkou část národní sítě SNCFT. Trasa E byla otevřena v březnu 2023 (stavba začala v roce 2010) a nasazovány jsou na ni nízkopodlažní elektrické jednotky Hyundai Rotem EMU. V provozu je od 4.30 do 21h v intervalu 20 minut. Trasa A byla otevřena po elektrifikaci v červnu 2012. Nasazovány jsou na ni opět jednotky Hyundai Rotem EMU. V provozu je od 4.30 do 22h v intervalu 11-30 minut ve špičce a 30 minut mimo špičku.

Schéma budoucí sítě kolejové dopravy v Tunisu. Aktuálně jsou v provozu pouze plné netečkované čáry, tedy linky RFR A, D, E (červená a modrá), lehkého metra č. 1-6 (zelená) a linka TGM (zelená).

I mimo síť RFR probíhají v Tunisu změny. V plánu je pořízení 15-18 nových jednotek na rekonstruovanou trať TGM z centra Tunisu na severovýchodní předměstí La Marsa, která má zkrátit interval z 20 na 9 minut a také jízdní dobu, která dnes činí 45 minut. Rekonstrukce má být dokončena do konce září 2025 a nové jednotky by měly vyjet v roce 2027.

železniční síť v Tunisku – linka RFR

AUTOBUSY

Do května 2025 by mělo do Tunisu dorazit 300 nových autobusů od čínského King Longu, které mají zkapacitnit a rozšířit provoz autobusů, které jsou často přeplněné. Celkem by se mělo jednat o 160 dvoukloubových a 140 standardních autobusů.

Připomeňme si, že mezi lety 2023-2024 bylo dodáno již 300 autobusů Irisbus Citelis Line ve 4 várkách do hlavního města, z nichž část je také kloubových. Posledních 56 vozidel dorazilo v prosinci 2024. V roce 2025 by mělo dorazit darem dalších 180 autobusů Irisbus Citelis Line, čímž by se měl počet těchto autobusů v Tunisu vyšplhat na 480 vozidel. Irisbus Citelisy Line zatím jezdí pouze v Tunisu, v ostatních městech Tuniska (Sfax, Kassserine, …) potkáte  jejich předchůdce Renault/Irisbus Agory, dodávané jako ojeté od roku 2014 ve standardní i kloubové verzi.

Během ledna 2025 vyhlásilo tuniské ministerstvo dopravy výběrové řízení na dodávku 418 nových autobusů do regionálních podniků po celé zemi. Konkrétně by mělo být dodáno 260 autobusů regionálním podnikům, 40 autobusů národnímu meziměstskému podniku a 118 autobusů tuniskému dopravnímu podniku. Celkem by se tak mohlo ukázat v Tunisu v dohledné době celkem 598 autobusů (180x Irisbus Citelis Line, 300x King Long a 118x dalších)!

Celkem již jezdí po Tunisu 341 Citelisů.

TRAMVAJE/LEHKÉ METRO

Do konce roku 2026 bude dodáno do Tunisu také 23 nových německých tramvají Siemens C200, které nahradí alespoň část starých Siemensů, které se liší od novějších Alstomů zejména vyšší nástupní hranou, kterou budou mít i nové tramvaje od Siemensu. Nasazovány tak budou na linky 2 a 5, kde jsou vysoká nástupiště.

Ačkoliv má Transtu celkem 191 jednotek – 136 starších Siemens z let 1984-1997 a 56 novějších Alstom Citadis 302 z let 2007-2013, denně do provozu bohužel vyjede zhruba 20 % z nich – cca 40 vozidel. Spoje jsou většinou narvané až ke dveřím, neboť interval dosahuje i 60 minut a nikdo neví, kdy tramvaj přijede.

Více o dopravě v Tunisu si přečtete v naší reportáži.

Do Tunisu mají být dodány tyto vysokopodlažní tramvaje Siemens C200 kvůli vysokým nástupištím.

Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 26. 1. 2025

Přejít nahoru